Monday, July 4, 2016

Sadece Çorba İle Beslenerek Sağlıklı Olmak Mümkündür



48 yaşındayım. 10 yaşımdan beri sadece okuyorum. Başka hiçbir hobim yok diyebilirim. Okuyorum, yazıyorum…

Son 20 yıldır sağlıklı yaşam, beslenme, diyet üzerine Türkiye’de yayınlanmış, popüler olmuş tüm kitapları okudum.

Osman Müftüoğlu, Ahmet Rasim Küçükusta, Kenan Demirkol, Canan Karatay, Ümit Aktaş, Yavuz Dizdar, Erkan Topuz, Selahattin Dönmez, Simge Çıtak, Ahmet Maranki, Ahmet Aydın, Mehmet Öz, Yavuz Yörükoğlu vb. gibi uzmanların eserlerinden çok istifade ettim.

Kimi uzmanların önerilerini maddi sebeplerle uygulamak çok kolay değil. Aylık geliri 10.000 TL kadar olmayan bir ailenin bunu yapması mümkün değil.

Ahmet Aydın, Yavuz Yörükoğlu, Canan Karatay, Kenan Demirkol, Ümit Aktaş gibi bilim insanları endüstriyel süreçten geçmiş hiçbir ürünün yenilmesini öneriyorlar. Bu yaklaşım son derece doğrudur.

Sözü fazla uzatmak istemiyorum. Yaklaşık 10 yıldır aşağıdaki ürünleri hiç yemiyorum. Mecbur kaldığımda ise çok az yiyorum.

Şekerli meşrubatlar, meyve suları, helva, pekmez, reçel, şerbet, patates kızartması, çips, sucuk, salam, sosis, endüstriyel tavuk, makarna, beyaz pirinç, ayçiçek yağı, margarin, aşırı tuzlu ürünler, pastanede satılan tüm ürünler, dondurma, UHT kutu süt, konserve, aşırı şekerli meyveler, bisküvi, gofret, fındık ezmesi, fıstık ezmesi vb.

Düzenli olarak yediğim gıdalar ise şöyle: Sızma zeytin yağı, köy tereyağı, doğada yetişen balık (hamsi, alabalık, çipura), tavuk, küçük / büyük baş hayvan eti, beyaz peynir, bitki çayı, yeşil çay, siyah çay, zeytin, domates, biber, salatalık, kabak, patlıcan, pırasa, marul, maydanoz, tere, roka, ıspanak, lahana, turp, şalgam, karnabahar, brokoli, ayva, armut, elma, erik, kiraz, vişne, muz, fındık, fıstık, leblebi, ceviz, badem, kaju, nohut, fasulye, barbunya, mercimek, bezelye, bamya, keçiboynuzu, zerdeçal, zencefil, karabiber, kırızı biber, sumak, kekik, nane, keten tohumu, çorba, bulgur, günlük süt, yoğurt, ayran, semizotu, mantar…

Sağlıklı yaşam üzerine fikirler dile getiren uzmanların tümünün onayladığı bir yiyecek olan çorba üzerinde durmak istiyorum.

Bazı zamanlar 1 ay boyunca sadece çorba yiyerek yaşıyorum. Bu yola herkesin girmesini tavsiye ederim. Gerçekten 1 ayda 10-20 yıl önceki dinç halinize döneceksiniz.

Sabah, öğle ve akşam sadece çorba yiyerek yaşayabilirsiniz. Yapacağınız çorba klasik tiplerden biraz farklı. İçinde 10-20 çeşit gıda bulunuyor.

10 gün ya da 30 gün boyunca günde 3 öğün sadece çorba yemek size biraz garip gelebilir. Ama sağlığınıza kavuştukça motivasyonunuz çok artacaktır.

Sıklıkla hazırladığım süper besleyici çorbanın yapılışını arz ediyorum:
Tencereye 2 litre kadar su koyuyorum. Ocağı açıyorum. Suya tüm malzemelerden birer yemek kaşığı kadar “sarı mercimek, kırmızı mercimek, yeşil mercimek, bulgur, pirinç, tarhana, şehriye, tereyağı, sızma zeytinyağı, tuz, karabiber, kırmızı biber, keten tohumu, çörekotu, sumak, ceviz içi, fıstık içi, yulaf, bezelye, havuç parçaları, kuru soğan, sarımsak, taze fasulye, maydanoz, yeşil biber, taze kırmızı biber, kekik, kıyma, un, salça, domates suyu vb.” atıyorum. Bu karışımı 30 dakika kadar pişiriyorum. Sonra doyana kadar yiyorum.

Çorbaya yukarıdaki malzemelerin tümünü koymak zorunda değilsiniz. Kimi gün 10 farklı, kimi gün 20 farklı malzeme koyabilirsiniz.

Çorbayı içerken yanında dilediğiniz kadar yoğurt, salata, su, bitki çayı tüketebilirsiniz.

Bu beslenme modeline geçtikten bir gün sonra bile zinde, huzurlu, dingin olmaya başlıyorsunuz.       

İnsanın bedeninin 3’te 2’si sudur. O nedenle sulu gıdaları çok yemek en doğru olan yoldur.

Dedem 92 yaşında vefat etti. Hiç ilaç kullanmadı. Günde 3 öğün ilk evvela çorbayla başlardı. Köy şartlarında zengin içerikli çorba bulduğunu sanmıyorum. Ancak sıklıkla tarhana çorbası içtiğini biliyorum.            

Ali Özdemir
BOLU

Not: Kargo bedelini ödeyen herkese bir kitabımı hediye ediyorum.


No comments: